Saturday, March 15, 2014

Wira Sehari-hari

 
    Saya sering berulang-alik dari Melaka ke Perlis sewaktu belajar di matrikulasi. Menaiki bas ke kampung halaman adalah pemgalaman yang memenatkan. Mana tidaknya, duduk di kerusi  selama 12 jam dan bas hanya berhenti di Sungai Perak Selatan. Pinggang ke bawah memang 'lumpuh'. Perjalanan bermula dari pagi sekitar pukul 8. Sambil mendengar lagu di dalam bas, saya sempat menikmati pemandangan indah. Kedah dengan padinya. Hati saya tercuit melihat petani yang bekerja di petak sawah. Pekerjaan yang menuntut kekuatan fizikal ini masih mampu dijalankan dalam usia emas dan dengan senyuman. Bagaimana, tidak saya ketahui. Namun, saya agak mereka kaya dengan kegembiraan.

    Tidak lama selapas itu, saya berada di lebuh raya. Ternampak mereka yang sedang membersihkan sesuatu, seperti darah. Terdapay kereta kemek di tepi lebuh raya itu. Bas berhenti seketika dalam deretan ke plaza tol. Saya melihat wajah mereka;mengerah kudrat bekerja di bawah sinaran terik sang suria. Saya terfikir, jika itu ialah ayahku atau ibuku, tak mampu saya menanggung azab tersebut. Ironinya, golongan ini sering dipandang enteng dan dihina secara stereotaip bisasanya. Samalah mereka yang bekerja di majlis atau dewan perbandaran ataupun tukang cuci. Kasihan betul....

    Setelah beberapa jam, saya berada di Hilir Perak. Jam menunjukkan sekitar 2 petang. Kelibat seorang anggota polis trafik mencuri perhatian saya. Kebetulan, seorang pemuda memarahi anggota polis tersebut. Puncanya, tidak saya ketahui tapi beliau pun seorang manusia biasa. Tiada kuasa luar biasa yang dapat digunakan untuk melancarkan aliran trafik gara-gara kerosakan lampu isyarat. Memikirkan semuanya semula, bukankah mereka ini unsung heroes atau wira yang tak didendang? Masing-masing mencari nafkah melalui perlbagai cara. Pada masa yang sama, mendapat peluang mengumpul pahala.

    Tiga kejadian tersebut membuka fikiran saya. Mereka berjasa BESAR kepada semua, tetapi dipandang rendah. Adilkah?  Tidak dinafikan, sebahagian besar daripada mereka terpaksa bekerja begini. Namun, bukankah mereka layak dihormati? Kita tidak mampu memberi wang sebagai insentif kepada mereka. Cukuplah jika memberi salam atau sekurang-kurangnya SENYUM kepada mereka. Sedikit sebanyak mampu menghilangkan beban mereka yang golongan seperti kita mungkin tidak mampu memahami. Semoga golongan ini yang berkorban setiap hari sentiasa diberkati dan dirahmati oleh Tuhan Yang Maha Esa...

 

No comments:

Post a Comment