Wednesday, March 5, 2014

Penemuan kerajaan bawah laut

Hye..hye...harap korang semua sihat lah sebab sekarang ni kan tengah musim jerebu.So,rajin-rajinkanlah tangan korang untuk minum air.alright,sebenarnya hari ni lini nak cerita pasal kerajaan bawah laut.senang cerita kerajaan firaun lah.Alkisahnya,kota ini tenggelam masa firaun dan pengikut-pengikutnya mengejar nabi Musa a.s.Maka dengan kuasa Allah s.w.t firaun ni tenggelam di tengah-tengah laut.haa,padan muka bongkak sangat serta pelbagai lagi sebab yang tersembunyi..gempa bumi lah...

haa..ni nak cerita...

kota nie ditelan oleh laut mediterranean dan tertanam di bawah pasir dan lumpur selama lebih 2000 tahun.lama gila..

k
Franck Goddio ngan geng-geng dia yang jumpa patung besar nie...patung ni berukuran 5 meter dan diperbuat dari granit merah..hmm,5 meter ..bapak tinggi lah orang dulu,...

kalau korang nak tahu kota nie dikenali sebagai Heracleion oleh orang-orang yunani dan thonis kepada orang-orang mesir purba..Allah,macam sejarah yang kita belajar time form 4 tu lh...Runtuhan kota yang hilang ni dijumpai kira-kira 30 kaki di bawah laut mediterranian di Aboukir Bay..
haa...hebat gila kan diorang

kesimpulannya...kita sebagai generasi y ni kenalah fikir kenapa kerajaan ni tenggelam.macam mana orang-orang perancis nie boleh jumpa kota nie...sebab...diorang kaji al-quran..kita???..haram..x faham bahasa arab lah..malas lah..(termasuk diri sendiri lah)....renung-renungkan..dan semoga kita mampu mencipta sejarah...

No comments:

Post a Comment