Friday, March 28, 2014

Kahwin

Assalamualaikum

Hye semua

Mesti semua tertanya-tanya kenapa tajuk pasal kahwiň kan? Saya dah nak kahwin ke? Saya dah kahwin ke? Tak pun anak saya nak kahwin? Tapi kalau anak nak kahwin tu kira teramat dasyat. Sebab umur baru 2+ tahun, cam ne la nak ada anak kan? Hehehe.

Sebenarnya, jawapan untuk semua soalan adalah 'tidak'. Saya masih muda. Bukan masalah muda, tapi belum lagi bersedia nak berkahwin. Sekarang ni pun masih bergantung pada biasiswa pama. Eh pama? Apa tuh? Biasiswa papa and mama. Msih tidak boleh berdiri atas kaki sendiri bab duit. Sekarang ni baru kerja part time. Belum lagi ada gaji tetap. Nanti kahwin, kena sara bini lagi. Hehe

Anyway tajuk ni berkisar tentang rakan-rakan saya yang telah melafazkan akad. Dan ada juga yang bakal melafazkan akad nikah tidak lama lagi. Memang agak ramai semenjak saya habis dip sampai sekarang. Kalau nak mention kat sini, tak de ruang pula untuk saya mencoret di sini. Hehe.

Sekarang ni memang fenomena orang kahwin. Alhamdulillah, belum lagi saya dengar isu yang sensitif daripada kawan-kawan saya yang telah berkahwin. Semuanya berjalan lancar dan ada yang dapat anak. Bahagia mereka. Kalau nak cerita bab kahwin muda, ada juga beberapa kawan saya sudah berkahwin ketika berusia 19 tahun. Ada juga yang kahwin pada usia 20 tahun.

Usia bukan penghalang untuk berkahwin. Tapi kalau dah berkemampuan, kahwin je la kan? Hehe. Ada juga kawan saya kahwin ketika belajar. Pada masa yang sama, mereka buka bisnes untuk menyara hidup. Dan sekarang ni, dah ada anak. Dan saya tak pasti mereka dah sambung belajar atau belum.

Dalam Islam juga ajar, digalakkan untuk kahwin awal. Bila dah kahwin, insyaAllah rezeki banyak mendatang. Kesimpulannya, jangan kahwin lewat. Hehehehehe

Jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment