Tuesday, February 18, 2014

Pengalaman....,Pengalaman!



Pada hari ni saya ingin berkongsi  sebuah cerita dengan anda semua.. Jika saya menyebut 6 huruf ini pasti anda semua sudah familiar dengan haiwan yang sangat berleluasa di kampus kita ini.. Apa lagi kalau bukan M-O-N-Y-E-T! Sebab apa saya sentuh tentang soal ini? Salah satu sebab utama saya bercakap mengenai perkara ini.., adalah kerana kadang kala monyet menjadi ‘nightmare’ yang saya rasa bukan hanya terhadap diri saya malah individu lain juga..

Pernah suatu hari dulu, masa semester 1., masa tu saya ingat lagi.., saya dan rakan saya sedang menuruni tangga di blok asrama kami. Tapi, apakan daya.., MALANG TIDAK BERBAU lah katakan.. Tengah nak turun tangga tu, boleh pulak monyet2 tu serang kami dengan menunjukkan muka yang amat bengis dan menakutkannnn... Sebab diserang? Sampai hari ni masih belum dapat dikenal pasti.. Mungkin lapar atau.... mood kurang baik...?? :P

Memang pada hari serangan hendap monyet2 tu, bukan setakat sesak nafas je sebab pecut nak selamatkan diri, tp rasa mcm nyawa dihujung tanduk.. Haahah..

Bukan setakat kejadian tu je, pada minggu yg sama, kumpulan haiwan yg amat aktif tu ada jgak buat serangan dekat kafe fakulti.. Ingatkan nak buat ape, rupa2nya monyet2 tu curi timun secara bergilir2 plak tu.. Boleh pulak kan.. Lepas seekor ambil,lari naik atas pokok, seekor lg turun.. Rasanya dh nk dekat sedozen dh monyet2 tu curi.. Hebat2.. Tgh2 tengok aksi monyet2 tu, tiba2 terlintas dalam fikiran, “ Aik, monyet makan Sayur ke?? Pelik?Haha.. Awet muda kowt! Haha” 

Sampai lah satu hari ternampak ada seekor monyet makan nasi lemak, ada yang makan bun ikan bilis.. Sampai dalam bilik pun ada monyet yg curi kek coklat n kismis..., kismis doa plak tuh.. Ish..Ish..Ish.. Jadi, diri ini pun dengan yakinnya buat conclusion yg monyet memang makan semua benda.. Kalau nk diceritakan gelagat monyet2 tu mmg boleh buat buku lah, sbb byk sgt perkara2 di luar jangkaan yg terjadi..
Haa..Panjat lagi..lagi...

Jadi peringatan untuk sesiapa yang nak naik tangga blok anda atau pun berjalan-jalan di sekitar blok anda, janganlah jalan di kawasan “Zon Monyet Melintas” untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.. Memanglah kalau kena serang tu, tak lah sampai meragut nyawa tp still akan cedera kan... So, be careful guys! *Peringatan untuk diri sendiri jugak.. :D

Gambar asli dari bilik.. live.. :P
P/S : Maaf ye kalau bahasa yg digunakan kurang sesuai atau tak menarik.. First time tulis blog nie.. =) Thanks for reading!

No comments:

Post a Comment