Friday, February 28, 2014

IKHLAS dalam berkata "SAYA MAAFKAN AWAK"

kadang-kadang bila kita terasa sepi dan sunyi, mesti ada something yang x kena dalam hidup kita, betulkan? adakah kita ditinggalkan? meninggalkan? atau dijauhi? mungkin....

hari ini, apa yang Aepy nak kongsikan adalah "memaafkan org". Ya, mmg betul susah nak lupa bila ada perkara2 yg sangat sakit dan perit untuk kita buang jauh2, lagi2 bila bercakap tentang "KAWAN" dan "CINTA" mungkin ia satu perkara yang klise, tapi tidak, sebab apa, itulah yang akan membuatkan kita jadi lebih sempurna mengharungi hari2 dalam kehidupan kita.

Aepy suka ayat ini "HIDUP TANPA CINTA MEMANG MALANG" sebab apa? sebab, cinta itu yang buatkan diri kita happy, bersemangat, disayangi, dan dihargai. Tapi bila "HIDUP TANPA KAWAN MEMANG BOSAN" bayangkan bila tak ada cinta, dan u all tak ada kawan, bosan kan? dgn siapa kita nak bercakap. kedua-dua figura itu penting, "CINTA dan KAWAN" ia perlu dijaga dan disemai sampai kita hilang dari pandangan mereka satu hari nanti.

Aepy pun pernah bercinta, tapi sekejap je. dalam setahun. mmg best, dia call, kita msg, kita bagi hadiah, dia bagi juga, sangat awesome! Rasa nak sangat bercinta balik. Bila umur dah meningkat ni, rasa sunyi. Tapi sekarang Aepy dgn dia jadi kawan. Memang rasa lainlah. Tak sama bila dari status CINTA ke status KAWAN. Habis nak buat mcmana? Tak ada jodoh. Ok, itu baru mukadimah sebenarnya. Apa yang Aepy nak share adalah, memaafkan orang. Hari ini Aepy rasa free, sebab Aepy dah maafkan org2 yg pernah buat Aepy rasa sakit, tak kisahlah sakit hati ke, sakit jiwa ke, tapi seriusly, bangun je dari tidur tadi terus update status, dan friend balik, org2 yg Aepy block dulu. Bila fikir balik, tak guna nak terasa hati lama2, ingat balik apa yg berlaku semuanya ada hikmah, mungkin dah sampai seru, untuk memaafkan mereka.

Cuba kita fikir balik, ada tak kita bermusuhan dengan org, kalau ada kita MAAFKANLAH mereka. Leraikan segala yang tersimpul dan jadikan ia satu tali hubungan yang panjang sampai kesyurga. Bila kita dah sampai satu tahap IKHLAS, Insyaallah, hidup kita akan tenang. Aminnn....


coretan ini, ditulis berinspirasikan gambar diatas. credit to #farhanlayali

#HIDUPTANPACINTAMEMANGMALANG #HIDUPTANPAKAWANMEMANGBOSAN







No comments:

Post a Comment