Friday, April 18, 2014

"Air"

Hi semua..ok,minggu nie aku nak share ckit 'seksa' yang aku hadapi sebab tak ada air......

alkisahnya bermula selepas cuti mid sem..Aku dengan semangatnya datang Um..ialah kan dah seminggu holiday kat kampung,rindu gila kat kawan-kawan aku..ok,sebenarnya masa kat kampung adalah terdengar ura-ura tak ada air kat sekitar lembah klang tapi bukan KL!!..aku memang tak boleh terima lah isu tak ada air nie sebenarnya..hahaa..esoknya,hari isnin,kelas dah start..so,,pukul 9 aku bangun..entah tetiba nak bangun awal...bapak terkejut bila tak ada air langsung kat kolej..aku pun try r pergi food court..ye lah,mana tahu ada air tapi wassalam..setitik pun tak keluar..okk..relax lini,relaxx..benda yang terlintas dalam kepala aku ialah"kps"...so,aku ambik segala peralatan mandi  n jalan pergi kps utk mandi..haha,macam pelarian dah..mencari air..sampai2 kat kelas..kaw,kaw kena bahan...boleh plak ada yang tanya:
"lini,kau mandi ke x?"..hello,aku mengembara ke kps semata-mata untuk mandi tau..ada jugak yang tanya aku baru sampai ke?..ye lah,mentang-mentang aku bawak dua beg...alhamdulillah,malam tu ada air..boleh mandi dengan gembiranya...yahooo!!!

'ku sangka panas hingga kepetang tapi rupa-rupanya hujan di tengah hari'...hari rabu air x ada langsung.nasib baik aku sempat tadah air..so,blh lah buat mandi..then,malam tu aku ngan roomate aku pg mid valley semata-mata nak beli air..macam ni lah rupanya


haha..yang tak boleh blah pak cik teksi tu punya soalan..
"dik,kat um pun tak ade air k?,ko mandi pakai air mineral ke dik?.."..ye lah pak cik redha je lah..ni pun sebab paip kat mahsa yang pecah..aku pun tak tahu lah apa diorang buat dengan paip tu sampai pecah..boikot mahsa kt sbb yuran mahal sangat...sejujurnya,ni lah first time aku mandi ngan air mineral sepanjang aku hidup..masa zaman sekolah dulu memang lah ada masalah air tapi apa guna sekolah depan masjid..ye x?...Tapi kan yang aku paling tak puas hati bila ada manusia yang pengotor..guna toilet tak reti..tak tahu nak respect orang lain langsung..dah lah x ada air skrg nie...berangin betul lahh...

so,kesimpulannya kat sini tolonglah semua warga um ni beri kerjasama..janganlah bila dh ada air ckit..mandi setengah jam sorang..aku pun mandi tak sampai 5 minit sebab fkir orang lain pun nak mandi...kitakan hidup dalam kelompok masyarakat yang ramai...samalah kita menjimatkan penggunaan air bila air ada penat dah ulang alik pg kps sebab nak buang air besar+mandi...

bye2..semua..wassalam..


No comments:

Post a Comment